Oreo Cupcake

Häromdagen när vi var på ICA och handlade hade de världens deal: ta 2 paket Oreos, betala för 1. Fantastiskt! Inte bara för att Oreos är min mans favoritkakor, utan också för att det finns så smarriga saker man kan baka med dem. Jag fick äntligen tummen ur och prövade att baka Oreo Cupcakes. Sjukt gott måste jag säga. Bara att testa!

Det finns massa olika recept på Oreo Cupcakes, så klart. Mitt recept är djupt chokladigt och inte så sött, vilket i alla fall jag gillar. Om du ska baka chokladcupcakes och vill ha ett bra grundrecept kan du använda det nedan och bara hoppa över Oreos.

Samtidigt vill jag utfärda en varning vad gäller en sprits jag köpt, en från Ikea. Spritspåsen läckte, alltså igenom själva plasten så jag blev alldeles blöt om händerna. Passa er för denna sprits, den är synnerligen ohärlig. Jag sparade tyllarna och ska försöka hitta spritspåsar på rulle istället. Någon som har testat dem?

Därmed slutade dekorationen av mina cupcakes med att jag skedade över frostingen. Det gjorde inte så mycket med tanke på att spritsen och jag ändå inte är världens bästa kompisar.

Recept- 12 cupcakes:

Cupcakes (grundrecept från Muffins av Susanna Blake)

  • 115 g smör, rumstempererat
  • 115 g socker (1,25 dl)
  • 2 ägg
  • 115 g vetemjöl (2 dl)
  • 1 tsk bakpulver
  • 4 msk kakao
  • 2 msk mjölk

Sätt ugnen på 180 grader. Ställ pappersformar i en muffinsplåt.

Visa ihop smör och socker till en vit, pösig smet. Vispa sedan ner äggen, ett i taget.

Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao och vänd ner i smeten. Rör ner mjölken.

Dela på oreokakorna. Lägg en med krämsida i botten på varje pappersform, vita sidan upp. Lägg andra halvan av kakorna åt sidan.

Skeda över smeten i pappersformarna, ca 2/3 fullt.

Grädda i ca 17 minuter. Provstickan ska vara torr när du testar.

Whipped cream cheese frosting (från Call me Cupcake!)

  • 150 gram cream cheese
  • 1,5 dl grädde
  • 0,5 tsk vaniljextrakt
  • 1 dl florsocker

Vispa grädden i en stor skål. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljextrakt i en annan skål. Häll över cream cheeseblandningen i vispgrädden och vispa ytterligare. Känns frostingen för lös, ställ den i kylskåpet en stund.

Toppa cupcakes med frostingen, med sprits eller skeda över. Dela resten av dina halva Oreos i mitten med en vass kniv. Sätt en halva i varje cupcake. Raspa över lite kaksmul. Njut!