Macarons

Kolla in de här kompisarna! Ganska fina va? Häromkvällen bjöd mitt team in till aw på jobbet, franskt tema. Det blev vin, goda ostar med marmelad och så hade jag bakat macarons. Det var lite en chansning, dels för att jag började baka kl. 21 kvällen innan och inte hade mer ägg, dels för att man aldrig vet om folk gillar macarons eller inte. Men de gick verkligen hem! Det var så roligt att stå och snacka och höra från andra sidan rummet att macaronsen var riktigt bra. Alla visste inte att det var jag som hade bakat. Jojo, jag kan jag!

Så, nu har jag skrutit klart. Fyllningen är en smörkräm där jag blandade i ett par skedar av en sylt jag gjorde för ett bra tag sedan och frös in. Hallon, rabarber och kardemumma – en fantastisk kombination! Du kan självklart köra med vanlig hallonsylt, men jag föreslår att du drar i lite kardemumma efter smak. Det lyfter verkligen krämen.

Räkna med att det blir lite smörkräm kvar. Kan vara en god idé att dra ihop några halloncupcakes samtidigt. Den skulle funka grymt bra som frosting där också.

Macarons är inte särskilt svårt att baka när man en gång har fått till knycken. Några av mina tips hittar du här!

Recept för 15-20 macarons (Linda Lomelinos grundrecept):

  • 50-55 g äggvita (ca 1,5 ägg)
  • 50 g mandelmjöl eller 50 g mandel som är skållad och skalad
  • 100 g florsocker
  • 2 msk strösocker
  • några droppar röd hushållsfärg
  1. Förbered vitorna ett dygn innan genom att förvara dem i en skål övertäckt med plastfolie i rumstemperatur.
  2. Finmal mandel i en mixer eller med en mandelkvarn. Sikta den genom en finmaskig sil. Blanda mandeln med florsocker och mixa alltihop en gång till. Om du använder mandelmjöl räcker det att sikta mandelmjölet, blanda med florsockret och sikta allt igen.
  3. Vispa äggvitan i en ren skål med elvisp eller köksassistent. När äggvitan börjar bilda ett skum, tillsätt strösockret en matsked i taget. Fortsätt att vispa till en tjock, fast och glansig maräng. Du ska kunna hålla skålen uppochner utan att marängsmeten glider ut.
  4. Blanda försiktigt ner mandeln och hushållsfärgen i marängsmeten och rör om med en slickepott. Smeten ska varken vara för hård eller för lös. Du kan prova konsistensen genom att klicka ut lite av smeten på ett bakplåtspapper. Klicken ska flyta ut lite och få en slät yta efter en stund. Om den inte gör det rör du lite till i smeten.
  5. Fyll en spritspåse med en rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper. Tänk på att klickarna kommer att flyta ut så gör dem inte större än en femkrona. Låt dem vila i ca 1 timme på plåten så att det bildas ett ”skinn” på ytan. Känn försiktigt på dem så att de inte är kletiga. Om de inte vill stelna, låt dem stå ytterligare en stund på en varm plats (exempelvis ovanpå spisen medan ugnen värms).
  6. Värm ugnen till 150 grader.
  7. Grädda marängerna i 11-13 minuter i mitten av ugnen. Håll ett öga på dem de sista minuterna och flytta ner plåten om de börjar få färg. Ett sätt att känna om de är färdiga är att trycka lätt på marängernas topp lite från sidan. Flyttar sig toppen är de inte färdiggräddade. Det går också att peta lite lätt på en maräng och se om den lossnar från bakplåtspappret – då är den troligtvis färdiggräddad.
  8. Ta ut marängerna ur ugnen och låt dem svalna helt. Lossa dem försiktigt från bakplåtspappret. Jag brukar dra av pappret underifrån istället för att lyfta på marängen.

Smörkräm (Leila Lindholms recept): 

  • 100 g mjukt smör
  • 1.5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 st ekologisk äggula
  • 2 msk hallonsylt
  • kardemumma efter smak
  • några droppar röd hushållsfärg
  1. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa ner äggulan. Blanda i sylten och färga med karamellfärg om du vill.
  2. Spritsa ut krämen på undersidan av hälften av kakorna. Lägg resten av kakorna över som lock.